Dette skal du vide om filtyper der bruges til tryk af logo på reklameartikler

At få dit logo trykt (eller broderet) på produkter kan være en kompliceret opgave, første gang du kaster dig ud i det. Du vil gerne have at det skal se godt ud, og derfor er det vigtigt at være opmærksom på detaljerne. Vi er her for at hjælpe dig med at forstå, hvad der er nødvendigt for at opnå det ønskede resultat. I denne lille vejledning fortæller vi alt, hvad du behøver at vide om filformater, vektorisering, trykområder og opløsninger. Vi guider dig gennem dine muligheder, hvis du finder det for svært at håndtere alene.

Vektorfiler

Denne forklaring kan blive lidt teknisk, men vi vil forsøge at holde det så enkelt som muligt. Vektorfiler er billedfiler, der er baseret på matematiske ligninger, som gør det muligt at skalere dit billede, samtidig med at der opretholdes en optimal billedkvalitet. Dette er præcis, hvad du vil opnå, når du beskæftiger dig med tryk af logo på alt fra trøjer til kuglepenne.

Kort sagt, at have det, der hedder en vektoriseret fil, er afgørende for kvaliteten af dit tryk. Det er simpelthen den bedste måde at trykke dit ønskede print på produkter, og på samme tid opnå den kvalitet, du forventer.

Vektor filformater

Nu hvor du er ekspert på vektorfiler, kan vi dykke ned i filformaterne. Der er tre forskellige formater, du skal kende til:

  • EPS
  • AI
  • PDF
EPS

EPS står for Encapsulated PostScript, hvilket ikke er særligt vigtigt, men nu ved du det i det mindste! EPS-filer bruges hovedsageligt til vektoriserede elementer som eksempelvis logoer, der skal benyttes til forskellige formål. Dette format har den fordel, at det normalt er kompatibelt med både nyere og ældre versioner af Adobe Illustrator-software. Dette gør det lettere for grafiske designere, når de arbejder med filen.

Ai

Ai er genereret i og til Adobe Illustrator artwork. Dette format blev skabt af Adobe og har til formål at lagre vektorbaseret grafik på en enkelt side. Husk på, at vektoriserede filer bruges, når billedfiler skal være skalerbare uden at miste billedkvalitet. Kort sagt, Ai er en anden type fil, der kan bruges, når du vil have dit logo trykt på reklameartikler, papir og meget andet.

PDF

PDF, som står for Portable Document Format, er den mest almindelige filtype, der bruges, når du sender vektoriserede filer frem og tilbage. Dette skyldes i høj grad, at PDF-filer er almindelige på kontorer og skoler i hele verden. Når det er sagt, er den egentlige grund til at fortælle dig om PDF-filer på grund af dets evne til at have vektorgrafik indlejret filen. I praksis betyder det, at du laver dit logo i softwareprogrammer som Adobe Illustrator (den mest populære), og derfra kan du gemme billedet som PDF renderet som en vektorfil.

Nu har du en grundlæggende forståelse for de forskellige vektorfilformater, der bruges til at trykke dit logo på produkter efter eget valg. Hvis det hele stadig er lidt fremmed for dig, så bare rolig! Når du har læst resten af blogindlægget, vil du være helt sikker på alle processer i forbindelse med logotryk.

Vigtig bemærkning! Du kan ikke gemme/konvertere en JPG, JPEG, PNG osv. som en vektorfil. Dette skyldes, at disse typer af filer kaldes raster-filer, hvilket betyder, at billederne vil være statiske og ude af stand til at blive skaleret uden kvalitetsforringelse. Ved at bruge en af disse filtyper, vil dit logo blive sløret, når du forsøger at ændre størrelsen på det. Af netop den grund skal den oprindelige filetype, f.eks. en Ai-fil, skal gemmes som en vektorfil, når du er færdig med at lave dit logo.

Hvad hvis mit logo ikke er en vektorfil?

Skulle du sidde med et logo, der ikke er vektoriseret, men i stedet er en rasterfil som f.eks. JPEG, JPG, PNG osv., så har du tre forskellige løsningsmuligheder.

Du kan bruge en række onlineværktøjer. Her kan du uploade dit logo, hvorefter værktøjet forsøger at replikere det. Til sidst kan du downloade filen som et vektoriseret logo. Disse værktøjer varierer meget i kvalitet og formåen, så det er ikke altid en brugbar løsning. Især over for detaljerede logoer kommer værktøjerne til kort.

Hvis du ikke ønsker selv at skulle vurdere, hvad der er godt nok, kan du altid outsource arbejdet til en grafisk designer, der har specialiseret sig i trykfiler. Find nogen, du kan kommunikere din opgave klart og tydeligt til, og som forstår hvilket resultat, du ønsker at opnå. Sørg for, at de forstår forholdet mellem PPI/DPI. Mere om PPI/DPI senere i indlægget.

Har du ikke lyst til at outsource projektet til flere personer og leverandører, kan du samle det hele hos os. Vi kan sagtens også hjælpe dig med dit logo. Vores in-house grafikere og trykkeri har mange års erfaring med denne type arbejde. Det er trods alt en del af det, vi lever af. Mod et mindre gebyr sørger vi for, at dit logo bliver trykt på produktet præcis som du vil have det.

Billedopløsninger

Når det drejer sig om opløsninger og logofiler, er vi nødsaget til at introducere et nyt udtryk, DPI. Det står for Dots Per Inch, hvilket teknisk set betyder trykpunkter pr. tomme. Dette er noget, der aldrig nogensinde (nej, virkelig aldrig), vil være vigtigt for dig, undtagen når det kommer til tryk af logoer. Udtrykket refererer til hvor mange små prikker, der går til hver pixel i dit billede. DPI måler med andre ord tætheden af punkter pr. pixel.

Nedenfor er et billede, der (forhåbentlig) hjælper med at illustrere forskellen mellem PPI og DPI. PPI taler om pixel pr. tomme i digital grafik, og DPI taler om punkterne mellem disse pixels, når dit logo trykkes. Flere små punkter hjælper med at gengive farve og detaljer i dit logo, hvilket giver et bedre slutresultat.

Illustration af forholdet mellem PPI og DPI

Pixel og DPI-forhold
Generelt svarer højere DPI til højere billedkvalitet og bedre farveudjævning, men resultaterne kan variere afhængigt maskinerne, der bruges til at trykke netop dit logo. Heldigvis kontrollerer vi alle trin i processen for at få dit logo trykt på det valgte produkt, og gennem omfattende tests og mere end 75 års erfaring, er vi kommet frem til, at 300 DPI giver de bedste resultater. Det betyder, at når du sender os et logo, skal du stræbe efter 300 DPI.

Trykområder

Dette er det sidste du skal vide, for at forstå alle elementer af, hvad der kræves af et godt tryk. Meget afhænger af de fire punkter herunder:

  • Hvilken type produkt du vil trykke på
  • Produktets materiale
  • Produktets form
  • Trykstørrelse

Efter at have kendskab til dette kan du se på trykmetode. Et eksempel på en metode er lasergravering.

Det er nødvendigt at holde det maksimale trykområde for øje. Disse er skrevet forskelligt afhængigt af hvilken type produkt, du vælger. I IGO Profil anvender vi primært mm×mm, cm2 eller diameter. Andre leverandører kan bruge cm×cm. Dette skyldes, at produkterne kan variere meget i type/størrelse. For eksempel har en kuglepen et meget lille trykareal (mm×mm), en trøje har et meget stort trykareal (cm×cm) og en ballon vil have sit trykområde opgivet i diameter, da trykskabelonen er tilpasset ballonens runde form.

Nogle gange har vi så travlt, at vi forvirrer os med enheder og målinger. Nedenfor er en hjælpende hånd for at sikre, at du har en ide om dit trykområde og dets størrelse.

  • 10 mm = 1 cm
  • 20 cm = 200 mm
  • 30 cm2 beregnes ved at multiplicere højde efter bredde, f.eks. 5×6 cm, 10×3 cm, 15×2 cm osv.
    NB! Diameter er afstanden over midten (mm) på en cirkel fra side til side

Vi er altid klar til at hjælpe

Det var det. Nu ved du alt, hvad du behøver at vide, når det kommer til logo og tryk. Du har en forståelse for vektorfiler, filformater, billedopløsninger og trykområder. Hvis de sidste tekniske ting mangler at bundfalde, så fortvivl ikke! Vi er klar til at hjælpe dig. På den måde kan du være sikker på, at dit logo bliver trykt præcis på de reklameartikler eller firmagaver, som du har valgt. Alt du skal gøre er at skrive en mail til info@igoprofil.dk eller ringe til os på 32 72 00 00.

Hvor skal man hen herfra?

Hvis du har nydt denne lille guide og ønsker at dykke dybere ind i verdenen omkring tryk, er det næste logiske trin på vejen PMS- og pantonefarver. Vi har skrevet et andet blogpost om dette, som du kan læse ved at klikke på dette link.

Har du fået styr på det hele, og er klar til at finde det rette produkt, så tjek vores hjemmeside. Her finder du produkter til alle anledninger og budgetter uanset om det skal være giveaways, beklædning eller firmagaver.