At give firmagaver er blevet en naturlig del af mange virksomheders aktiviteter. Tænk for eksempel på årets julegaver, en gave til en vigtig milepæl eller en simpel tak for et godt samarbejde. Men hvorfor er reklamegaver så populære? Hvad er effekten af at give en firmagave? Og hvordan opnår du dit mål? Læs mere i artiklen.
Princippet om gensidighed
Vigtigheden i en reklamegave har alt at gøre med princippet om gensidighed. Dette psykologiske princip blev præsenteret af den amerikanske psykolog Robert Cialdini, og det betyder, at folk har en tendens til at give noget tilbage, når de modtager noget. Og dette princip kan også anvendes på reklamegaver. Når din virksomhed giver en gave til kunder eller relationer, involverer du dem i virksomheden, og de vil være mere tilbøjelige til at give noget tilbage, forblive loyale, foretage et køb eller styrke relationen. Vil du vide mere om disse psykologiske principper? Så læs bogen ‘Influence’ af Robert Cialdini.
Knyt følelserne til dit brand
Når du modtager en gave, skaber det automatisk en glad følelse. Og det samme gælder for en reklamegave. Modtageren oplever positive følelser som glæde, overraskelse og påskønnelse. Du knytter derefter disse følelser til dit brand, hvilket kan bidrage væsentligt til beslutningsprocessen både på kort og lang sigt. Sørg for, at reklamegaven ikke kun er værdifuld, men også relevant og meningsfuld for modtageren. Vis, at du kender og værdsætter modtageren og skab en personlig forbindelse.
Dit brand er top-of-mind igen
En reklamegave er en håndgribelig påmindelse om din virksomhed, så modtageren vil regelmæssigt tænke på dit brand, nogle gange endda længe efter gaven er givet. Dette kaldes også ‘top-of-mind’ markedsføring. Denne effekt er endnu større, når du har trykt dit logo på reklamegaverne. Især når det er en nyttig, iøjnefaldende eller innovativ gave, som de bruger hver dag. Overvej for eksempel en trykt notesbog, en luksuriøs, indgraveret pen eller en skrivebordskalender med logo. Når modtagerne bruger disse ting, vil dit brand være top-of-mind igen.
Styrkelse af kundeforholdet
At skaffe nye kunder er vigtigt, men det er også vigtigt at fastholde dine kunder. For at fastholde dine kunder er det vigtigt at opbygge et langsigtet, positivt forhold og sikre, at de forbliver forbundet med din virksomhed. Dette går meget længere end blot at sælge dine produkter eller tjenester. Firmagaver bidrager til at styrke kundeforholdet og brandloyaliteten. Det viser, at du værdsætter dem og finder det vigtigt at holde kontakten. Læs flere tips i artiklen ‘Styrkelse af kundeforholdet: dette skal du gøre og ikke gøre.‘
Hvordan opnår du den rette effekt?
Nu forstår du, hvorfor reklamegaver er vigtige. Ikke kun for modtageren, men også for din virksomhed. Men det betyder ikke, at du opnår den rette effekt med hver reklamegave. Derfor giver vi en række tips til at opnå den rette effekt:
- Kend din modtager: Sørg for, at du er opmærksom på modtagerens interesser og behov. Du gør et stærkt indtryk med en personlig gave, der matcher deres præferencer.
- Vælg kvalitet: Du opnår ikke den rette effekt med en kuglepen, der er ved at falde fra hinanden. Gå efter en kvalitetsgave, der bidrager til en længere brandomtanke.
- Tilføj et personligt præg: En personlig besked eller gave med navn gør gaven mere personlig og meningsfuld.
- Giv en nyttig gave: Du har meget større sandsynlighed for at modtage en nyttig gave i hverdagen, hvilket betyder, at dit brand vil modtage mere opmærksomhed.
- Vær original: Giv en særpræget gave med en smuk besked: jo mere original, desto bedre.
- Byg en kampagne omkring det: En reklamegave kan være en del af en flerleddet kampagne. Tænk på en hjemmeside eller en YouTube-video med en personlig besked.
Vælg det rette tidspunkt for en firmagave
Giv gaver på strategiske tidspunkter. Tænk ikke kun på en gave i juletiden, der er mange flere muligheder. Til inspiration har vi listet en række tidspunkter:
- Fødselsdage
- Virksomhedsjubilæer
- Starten af det nye år
- Påske
- Starten af sommeren
- Til store sportsbegivenheder som EM, VM eller Tour de France
- Ved introduktion af et nyt produkt eller en ny tjeneste
- Som et minde efter en messe eller et firmaarrangement
- Ved afslutningen af et projekt
Det er klart, hvorfor reklamegaver har en positiv effekt, og hvordan man opnår denne effekt. Har du brug for hjælp til at vælge de reklamegaver, der vil have den rette effekt på din målgruppe? IGO Profil har mere end 75 års erfaring med reklamegaver og er glad for at hjælpe dig.
Bliv inspireret af følgende artikler: