Brug for hjælp? Vi er tilgængelige på|salg@igoprofil.dk

Rebranding: læs disse praktiske tips

Overvejer du at give dit brand et ansigtsløft, både bogstaveligt og billedligt? Som virksomhed kan man næsten ikke undngå forandring. Måske føles din stil forælder, eller dit mål er at skabe et nyt image. Her hos IGO Profil er vi ofte involverede i en rebranding-proces ved at trykke logoer på reklameartikler. Men det er kun en del af processen. En god rebranding-strategi er nødvendig for et vellykket resultat. For at komme i gang giver vi nogle praktiske rebranding tips i denne artikel.

Hvad er rebranding?

Først og fremmest er det godt at vide, hvad rebranding indebærer. Det går ofte ud på at ændre virksomhedsidentiteten såsom logoet eller hjemmesidens design. Det kan også involvere en større ændring såsom et nyt navn. Formålet med et rebrand er at genopfinde eller repositionere dit brand. En slags ‘renovering’, så dit brand er klar til fremtiden!

Fordelene ved rebranding

Måske har din virksomheds strategi, vision og/eller mission ændret sig over tid. Ved hjælp af rebranding kan du sikre dig, at brandet følger med. Desuden, når det gøres på den rigtige måde, kan det give et reelt løft til din virksomhed. Det er en god mulighed for igen at bringe dit brand til din målgruppes opmærksomhed. Du kan også tiltrække kunder, der passer ind i dit fornyede brand eller appellere til en ny målgruppe. Det kan også bidrage til et nyt og forbedret image. Du viser, at din virksomhed er inde i en (positiv) udvikling. Der er mange grunde til en rebranding.

Definer brandidentitet

For rebrandingen er det først og fremmest vigtigt, at man ved, hvad der gør brandet ægte, pålideligt og karakteristisk: hvad er brandidentiteten? Hvorfor skal potentielle kunder vælge din virksomhed og ikke din(e) konkurrent(ers). Hvem er i som brand og som virksomhed? Brandidentiteten er baseret på jeres virksomheds mission, vision og kerneværdier. Det er derfor vigtigt, at disse er på linje med hinanden.

Tænk over, hvad i har brug for

Er brandidentiteten klar, og har i fastlagt det mål, i vil opnå med rebrandingen? Så kan i tænke over, hvad i skal bruge for at nå jeres mål. Hvor radikal bliver ændringen? Er det bare en diskret rebranding, eller har i brug for et nyt logo? Er en ny stil nok eller trænger virksomheden også til et nyt navn? Skal i tilføje et slogan til logoet eller hjemmesiden eller ej? Inden start, skal i tænke grundigt over disse spørgsmål eller få råd fra en specialist om den bedste rebranding-strategi.

Lav en oversigt over alle jeres reklameartikler

Skab et overblik over alle jeres nuværende reklameartikler. Vær kritiske i forhold til, hvilke produkter i tror, ​​i vil bruge eller ikke længere bruger. For eksempel er det ikke alle virksomheder, der bruger visitkort længere. Så spørg jer selv, om i vil gentrykke dem med det nye logo. Tænk også over, hvilke nye reklameartikler i vil tilføje for at skabe opmærksomhed på rebrandingen. Tænk på en vandflaske med logo eller skjorter med logo. Gør først og fremmest, hvad der passer til jeres virksomhed, og hvad der tilføjer værdi til jeres brand. Der er ingen standardtjekliste for et rebrand.

Bestem, hvor dit fornyede brand skal være synligt

Udover at gøre status over jeres reklameartikler, er det også vigtigt at se på, hvor jeres fornyede brand vil være synligt. Tag et kritisk kig på din hjemmeside for at se, hvad der kan fornyes her. Er det bare et spørgsmål om at skifte logo eller er der et nyt farveskema? Hvis det er tilfældet, skal i ændre det på hver webside. Indebærer det en ny tone (en måde at henvende sig til dine kunder)? Så sørg for, at alt indholdet på jeres hjemmeside afspejler dette. På den måde kan i virkelig appellere til målgruppen.

Få skabt et design

Har i en designer i huset? I så fald kan i selvfølgelig vælge at hyre dem til at lave designs til rebrandingen. I kan også tilkalde en ekstern professionel designer eller bureau. For et vellykket resultat er det vigtigt, at den person, der skal udvikle designet, er fuldt ud klar over brandidentiteten og formålet med rebrandingen.

Udvikl en brandguide og stilguide

For at få den rigtige rebranding og sikre, at alle involverede kommunikerer konsekvent, er det vigtigt at udvikle en brandguide og en stilguide. En brand guide er et hæfte eller pdf, der beskriver alle regler og aftaler omkring brugen af ​​et brand. En styleguide indeholder udarbejdelsen af ​​jeres billeder.

Informer alle i virksomheden om rebranding

Intern kommunikation er et element, der ikke altid tænkes på ved rebranding, mens det faktisk danner grundlaget for jeres markedsføring og kommunikation. For når alle forstår at formidle brandet godt internt, skaber man automatisk et stærkere brand eksternt. Informer medarbejderne om rebrandingen med en præsentation og/eller en e-mail. Send dem et flot produkt med det nye logo og et kort med forklaring og hæng et nyt banner op på kontoret. Som arbejdsgiver kan du også investere i intern branding som musemåtte med logo, krus med tryk og nye kuglepenne med logo. Og tænk på at kommunikere dit fornyede brand til kunder og relationer. Det kan du gøre ved hjælp af et nyhedsbrev, besked(er) på sociale medier, en pressemeddelelse og/eller annonce.

Vælg et tidspunkt for at annoncere det

Nu hvor det er blevet kommunikeret internt, kan i også vælge et tidspunkt til at bringe det fornyede brand frem, offentligt. Prøv at tænke grundigt over, hvad der er det bedste øjeblik for jeres virksomhed. Gør i dette i en stille periode eller ‘højsæson’? Eller med starten på et nyt år eller kvartal? Under alle omstændigheder, fortæl det tydeligt. Vis ikke blot jeres nye navn og/eller logo, men beskriv årsagen til rebrandingen. På den måde appellerer i med det samme til jeres målgruppe. I kan også gøre jeres målgruppe nysgerrig ved at bruge en teaser, inden i lancerer den fulde rebranding.

Link en handling til jeres rebranding

Tænk på en sjov giveaway for at styrke jeres rebranding. Få for eksempel trykt en sjov gadget med jeres logo. Giv det væk som en gratis gave ved hver ordre eller ved køb af en bestemt service. Eller uddel reklameartikler med dit nye logo på gaden for at tiltrække ekstra besøgende til jeres virksomhed. Sørg for, at det er salgsfremmende produkter, de vil bruge ofte i hverdagen for yderligere at øge effekten af ​​jeres rebranding. På den måde vil modtagerne skabe ekstra synlighed for dit brand!

Har du brug for hjælp til at vælge reklameartikler?

Har du brug for hjælp til at vælge de rigtige produkter til at støtte din rebranding? Specialisterne hos os i IGO Profil hjælper gerne. Kontakt os, så leder vi sammen efter de bedst egnede produkter til at få din virksomhed til at skille sig ud for den rette målgruppe.

Ved hjælp af ovenstående rebranding tips kan du gøre et vellykket indtryk med dit fornyede brand!

By | 2024-02-08T13:23:17+01:00 15 november 2021|