Reklamegaver og materialer er en del af din marketingstrategi. Det er værktøjer, der bidrager til din virksomheds synlighed. Det er vigtigt at holde sig orienteret om udviklingen inden for marketing og tage højde for dette, når man skal fastlægge den rigtige marketingstrategi. Ud fra dette kan du tage et strategisk kig på, hvilke marketingressourcer du skal bruge. For at hjælpe dig med dette har vi listet 6 vigtige marketingtrends for 2024, og hvordan du kan reagere på dem.
1. Tænk på bæredygtig og etisk markedsføring
Det er en trend, der har været i gang de seneste år og vil fortsætte i 2024. Flere og flere store og små virksomheder træffer beslutninger med fokus på økonomi, miljø og samfund. Hver virksomhed har sin egen fortolkning af dette. Det er en proces, der foregår i trin og ikke er mulig fra den ene dag til den anden. Det har vi skrevet om tidligere i artiklen om Corporate Social Responsibility. Markedsføringsmæssigt kan du også tage højde for dette og se på mulighederne for en ærlig og bæredygtig kampagne. Læs artiklen med tips til at opsætte en bæredygtig kampagne og kom i gang. IGO Profil har forskellige bæredygtige produkter til at understøtte en sådan kampagne.
2. Sørg for direkte interaktion med dine kunder
‘Conversational marketing’ er en vigtig markedsføringstrend, som fortsætter i 2024. Det går ud på at have samtaler i realtid med dine (potentielle) kunder ved hjælp af for eksempel en chatbot på hjemmesiden. Vi lever i en tid, hvor folk er utålmodige og ikke har lyst til at vente på svar. Jo hurtigere du kan hjælpe dem, jo bedre. I dag findes der mange løsninger til dette i form af AI-drevne chatbots og virtuelle assistenter, der besvarer spørgsmål og vejleder med købsbeslutningen.
3. Tilgå dine kunder på en personlig måde
I forlængelse af den tidligere trend inden for markedsføring er det vigtigt at henvende sig til både dine kunder og potentielle kunder på en personlig måde. Dette sikrer større kundetilfredshed. Og det handler ikke kun om at bruge navnet i e-mails, men også at tilbyde personligt indhold. Overvej for eksempel personlige produktanbefalinger, skræddersyet emballage og salgsfremmende gaver, der virkelig er skræddersyet til den enkelte. IGO Profil hjælper dig gerne med at finde de rigtige gaver og personliggøre dem.

4. Få AI til at arbejde for din virksomhed
AI kan naturligvis ikke udelukkes, når det kommer til markedsføringstrends i 2024. En trend, der er opstået med en enorm hastighed i 2023, og som vil blive en uundværlig del af vores samfund for tiden. Prøv ikke at se AI som en trussel, men omfavn teknologien og se, hvordan den kan bruges til din virksomhed til at hjælpe din markedsføring. Mulighederne er uendelige, ikke blot til inspiration, men især til at understøtte markedsføring og salg.
5. Fokuser på den menneskelige oplevelse
Selvom AI er i fremgang, er det fortsat vigtigt også at fokusere på den menneskelige oplevelse og hvordan dit brand fremgår for kunderne. Det hele handler om at skabe en oplevelse og ‘wow-effekten’ omkring et produkt eller brand. Opbyg en reel forbindelse med din målgruppe. Hvis vi knytter dette til reklameprodukter, er det vigtigt at vælge produkter, der matcher oplevelsen. Produkter, der giver et varigt minde om dit brand.
6. Kombiner online med offline marketingressourcer
I den digitale tidsalder har online markedsføring blomstret, men der er et bemærkelsesværdigt comeback for offline strategier. Fokusset er på en hybrid strategi – bland online præcision med offline håndgribelighed. Brug for eksempel salgsfremmende produkter til at forstærke din online tilstedeværelse. Gå efter målbare resultater. I 2024 er succes ikke et enten-eller mellem online og offline – det handler om at finde den perfekte balance.
Nu har du et bedre indsigt i de marketingtrends, som du kan gå efter i 2024. Sørg for, at dine marketingsvalg er skræddersyet til dine medarbejderes og (potentielle) kunders forventninger og værdier. Har du brug for hjælp til at bestemme salgsfremmende gaver, der passer ind i den valgte marketingstrategi? IGO Profil-teamet er klar til at hjælpe dig.