Brug for hjælp? Vi er tilgængelige på|salg@igoprofil.dk

Logo design? Læs disse nyttige tips!

Måske er du ved at udvikle en rebranding , eller i gang med at starte en helt ny virksomhed. Logoet er en vigtig del af din virksomhedsidentitet. Dette er jeres visitkort, der er synligt mange steder og repræsenterer virksomheden. Tænk på din hjemmeside, på sociale medier, men også på reklameprodukter og gaver såsom kuglepenne eller notesbøger. Måske får du designet dit logo af en freelancer, marketingbureau eller intern grafisk designer. Det ændrer ikke på, at det er godt at vide, hvad der er vigtigt, når det kommer til at designe et logo. På den måde kan du nemmere træffe de rigtige valg og sikre, at du gør indtryk med dit nye logo. Vi hjælper dig på vej med en række tips til dette!

Få logoet til at matche dit branding

Sørg for, at logoet korrekt viderefører din organisations identitet. Du ønsker at positionere dit brand på en bestemt måde, med et bestemt budskab og et bestemt image. Og disse dele skal matche din målgruppes ønsker og behov. Det er derfor vigtigt at kortlægge målgruppen ordentligt. Det nye logo kan også være en del af en rebranding-proces eller repositionering af dit brand. Det er muligt, at strategien, visionen og/eller missionen har ændret sig over tid og du derfor ønsker en ny stil, der passer. Måske  dit logo er forældet og trænger til en makeover. Læs artiklen med endnu mere information og praktiske tips til rebranding.

Bestem logo type

Beslut hvilken slags logo du vil have, det vil sige logoets opbygning. Denne struktur skal ikke kun være æstetisk pæn, men også logisk for din virksomhed, samt passe ind i kerneværdierne. Går du for eksempel efter et logo med eller uden virksomhedsnavn? Og vil du designe et logo i form af et ikon eller en illustration? Vil du kun vise initialerne på dit logo og/eller vil du kombinere dit logo med en maskot? Går du efter et abstrakt symbol eller en kombination af ord og symboler? Eller vælger du et logo i form af et emblem? Nedenstående billede viser nogle flotte eksempler på de forskellige muligheder for logodesign. Se step 4 i artikeln “Designing a logo for your brand: A step-by-step tutorial”

 

Tænk grundigt over skrifttypen

Har du et logo som indeholder virksomhedsnavnet? Så er det vigtigt at tænke godt over skrifttypen. Under udviklingen af ​​ virksomhedsidentitet overvejes normalt allerede den skrifttype, du bruger til online og offline kommunikation. Men skrifttypen til dit logo behøver ikke at være den samme skrifttype. Bare sørg for, at skrifttypen forstærker dit budskab. Derudover er det vigtigt, at skrifttypen er let at læse for at kunne identificere beskeden korrekt.

Vælg de rigtige farver

Hvilke farver passer bedst til dit logo? Igen er det vigtigt, at du vælger en eller flere farver, der matcher dit brand. Et logo med de rigtige farver kan understrege styrken i din virksomhed. Hver farve har sin egen betydning. Rød, orange, gul og deres variationer er blandt de varme farver. Grøn, blå og lilla er kolde farver. Mere information om de forskellige farver, betydninger og anvendelser i logoer kan findes i artiklen ‘Color Theory for Designers’ fra Smashing Magazine. Består dit logo af flere farver? Så er det smart også at lave en monokrom variant eller få lavet logoet i én grundfarve. Sådan et logo ønskes ofte i samarbejder, men det er også nyttigt, når du trykker bestemte produkter med dit logo, eller hvis du ønsker at inkorporere logoet i et bestemt design. En hvid eller sort variant kan også være nyttig til dette.

Vær opmærksom på trykfarverne

Når det kommer til trykfarver, skelnes der mellem CMYK og Pantone® (PMS) farvesystemer. Vi forklarer forskellen mellem disse farver i detaljer i artiklen om trykfarver. Et logodesign består normalt ikke af mere end fire farver. Pantone®-farver er meget velegnede til dette. Da Pantone® har en universel farvepalet, kan du altid være sikker på, at farverne er de samme. Selvfølgelig ønsker du ikke, at dit logo skal se anderledes ud på fx papirvarer end på reklameartikler.

Sørg for, at logoet er tidløst

At designe et logo og implementere er oftest ret meget arbejde. Måske endda mere, end du måske umiddelbart tror. Tænk ikke kun på din hjemmeside, men også på papirvarer, visitkort, kuglepenne og så videre. Derfor er det vigtigt at designe et tidløst logo, som kan bruges i mange år fremover. Som udgangspunkt skal et logo holde i mindst 10 år. Et tidløst logo formår at vise essensen, uden at gå ‘over the top’. Et logo, hvor både din virksomhed og din målgruppe stadig vil genkende sig selv om en årrække, og som folk ikke bliver trætte af.

Giv ‘clear space’ omkring logoet

Du ønsker måske at maksimere pladsen til dit logodesign. Men sørg for, at der er nok plads omkring logoet, så det kan ‘ånde’. Dette hvide rum er også kendt som ‘clear space’. Det sikrer, at et logo skiller sig mere ud og får den opmærksomhed, det fortjener. For at bestemme dette mellemrum kan du fjerne en del af logoet, såsom et bogstav. Du udleder derefter det mindste hvide mellemrum fra højden og bredden af ​​dette bogstav. Se TU-Delft-logoet nedenfor som eksempel. Hvor bogstavet “U” angiver det mindste hvide mellemrum.

Få lavet logoet i forskellige størrelser

Er du i tvivl om det er bedre at designe/få dit logo designet i rektangulær form eller firkantet? Det rigtige svar er: begge dele. I sidste ende skal dit logo passe forskellige steder på forskellige materialer. Til brug på sociale medier som Twitter eller LinkedIn skal du bruge et firkantet logo. Brug aldrig et rektangulært logo i et firkantet område. Dit logo bliver meget lille eller beskåret automatisk, hvilket ikke ser flot ud. Der er flere hjemmesider med et praktisk overblik over de forskellige logoformater til alle platforme. Tjek for eksempel Hootsuites guide til billedstørrelser på sociale medier. Men tænk også på at få dit logo tryk på ‘offline’ materialer som en kuglepen eller en taske med logo. Så sørg for at have dit logo i forskellige formater. Du kan for eksempel også lave variationer af logoet med eller uden tagline, eller en lille version, som du kan bruge som et ‘favicon’ eller det lille billede, som du ser i fanen i din browser. Standard størrelsen er 16 x 16 pixels.

Sørg for at have logoet i en vektoriseret filformat

Hvis du har et logo designet af et bureau eller designer, er det vigtigt at spørge, om du kan modtage en vektoriseret fil af logoet. En vektorfil er et grafisk billede, der kan forstørres eller formindskes i det uendelige, uden at forringe kvaliteten af ​​billedet. Dette er muligt, fordi billedet består af vektorer eller et start- og slutpunkt bestående af linjer og former. For eksempel har vi hos IGO Profil brug for sådan en vektorfil til tryk af reklameprodukter og gaver. Du kan genkende en vektorfil på dens filtype. Disse er filer med .ai, .pdf, .svg eller . eps. Modtog du ikke en vektorfil med logoet? Så læs artiklen ‘Sådan laver du en vektorfil’. Den forklarer trin for trin, hvordan du vektoriserer dit logo.

Opbevar logofilerne et centralt sted

Du har et flot logo, som du er glad for. Efter design af logoet er næste trin dets praktiske anvendelse. Et vigtigt første skridt, som ikke alle tænker på, er at opbevare logofilerne et centralt sted. Sørg for, at det er et sted, du nemt kan finde, og som de andre medarbejdere i din virksomhed også nemt kan nå. Dette sparer en masse tid og kræfter i fremtiden og sikrer, at det korrekte logo altid bliver brugt.

Lav en opgørelse over alle områder med logo

Dette er et trin, du kan starte med under designprocessen. Det er vigtigt at have et overblik over alle nuværende online og fysiske områder der i øjeblikket bærer dit nuværende logo. Og ikke nok med det: Overvej også, om det er nyttigt at få disse trykt med det nye logo. For eksempel er det ikke alle virksomheder, der bruger visitkort længere. Overvej også, hvilke varer du vil tilføje for at gøre opmærksom på dit nye logo. Fra vandflasker trykt med logo til t-shirts: mulighederne er uendelige.

Introducer dit nye logo på en sjov måde

Det er først og fremmest vigtigt at informere medarbejderne om den nye rebranding og tankegangen bag. Derudover kan du vælge et godt tidspunkt at introducere logoet til omverdenen. Det kan du for eksempel gøre med en ny kampagne. Udlodd en række lækre gadgets med det nye logo på eller overrask dine kunder eller relationer med en gratis giveaway med logo.

Ved hjælp af ovenstående tips ved du allerede, hvad der er vigtigt, når det kommer til at designe et logo. Har du spørgsmål om det optimale match af dit logo med firmagaver og reklameartikler? Det hjælper vi i IGO Profil dig gerne med!

By | 2024-02-08T13:19:27+01:00 20 oktober 2022|