Brug for hjælp? Vi er tilgængelige på|salg@igoprofil.dk

Kreative marketingtips: øg din brandbevidsthed

Som virksomhed er det afgørende at skille sig ud fra konkurrenterne. Hvorfor skulle folk vælge dine produkter og tjenester frem for konkurrenternes? Det starter med at opbygge brandbevidsthed, som vi har skrevet mere om i artiklen om vigtigheden af brandbevidsthed. Dette skaber genkendelighed, tillid og troværdighed. Men hvordan gør man det på en kreativ og effektiv måde? I denne artikel giver vi dig nogle kreative marketingtips.

Brug de rigtige kanaler baseret på målgruppe

Det første vigtige skridt er at lære din målgruppe at kende. Det virker så indlysende, men det er et skridt, som mange virksomheder ikke giver nok opmærksomhed. Opret en omfattende profilbeskrivelse, også kaldet ‘buyer personas’ i marketingverdenen, med detaljer som alder, stilling, interesser, udfordringer, mål og foretrukne kanaler. Er du usikker på disse detaljer? Så kan det være en god idé at interviewe nogle personer fra målgruppen. Når du ved, hvem din målgruppe er, og hvilke kanaler de bruger, kan du anvende disse informationer i din marketing og kommunikation.

Kombiner online med offline marketing

Vi kan ikke ignorere online marketing. Når vi leder efter produkter eller tjenester, tager vi hurtigt vores laptop eller telefon frem og bruger søgemaskiner til at foretage sammenlignende research. Men det betyder ikke, at offline marketing ikke længere spiller en rolle. Det fungerer stadig meget godt, især for at øge brandbevidstheden. Et vigtigt marketingtip er at finde måder, hvorpå du smart kan kombinere online og offline marketing. For eksempel kan du få trykt attraktive gadgets og uddele dem på steder, hvor din målgruppe befinder sig, sammen med en flyer, der henviser til en kampagneside med en unik URL. Dette gør det muligt at måle, hvad din offline kampagne leverer.

Brug QR-koder

En smart metode til at kombinere online og offline marketing er at bruge QR-koder i din kampagne. Det er en nem og effektiv måde at formidle information på og et stærkt værktøj til at dele promotionsvideoer, rabatkuponer, eksklusive tilbud eller simpelthen et link til din hjemmeside eller sociale mediekanaler. Tilføj en QR-kode til en flyer eller få den trykt på produkter. Sørg for, at koden er tydeligt synlig. Vi hjælper dig med tips til, hvordan du bedst muligt kan trykke en QR-kode.

Planlæg en brainstorm

En brainstorm er ekstremt værdifuld, når du skal finde på en kreativ kampagne. Og en brainstorming session behøver slet ikke tage lang tid. Planlæg et møde med et antal personer inden for din virksomhed, helst så bredt som muligt: fra salg til kundeservice. Skriv temaet for kampagnen på en tavle og kom med så mange ideer som muligt omkring emnet på 10 eller 20 minutter. Ingen ide er for skør, for noget kan altid elimineres. En brainstorm stimulerer ud-af-boksen tænkning og øger chancen for at udvikle en virkelig original kampagne.

Gode Samarbejdspartnere

Se efter samarbejder med andre virksomheder. Det behøver ikke nødvendigvis at være virksomheder, der tilbyder de samme produkter eller tjenester, men snarere dem, der er komplementære. Eller overvej et opsigtsvækkende samarbejde, som ingen vil se komme. Smart samarbejde øger din rækkevidde, giver adgang til nye markeder, sparer omkostninger og bringer nye indsigter til originale kampagner. Her er nogle eksempler på smarte marketing- og brandingsamarbejder:

  • Nike & Apple: udviklede Nike+ iPod Sports kit, innovative produkter til sports- og fitnessverdenen.
  • McDonald’s & Coca-Cola: som den eksklusive sodavandsleverandør for fastfood-kæden drager mærkerne fordel af hinandens berømmelse.
  • Philadelphia & Milka: Philadelphia lancerede et produkt med Milka chokolade.

Overvej også at samarbejde med influencere, som har et lignende publikum som din målgruppe. Hvis de promoverer dit produkt eller din tjeneste, vil det appellere til et endnu større og relevant publikum.

Guerrilla marketingens kraft

Du har sikkert hørt udtrykket guerrilla marketing før. Denne marketingstrategi fokuserer på at skabe en uventet og overraskende effekt for at tiltrække opmærksomhed fra et stort publikum. Målet er at sikre maksimal effekt med begrænsede ressourcer. Fordi det er uventet og overraskende, har det ofte en varig effekt. Det er en smart måde at øge brandbevidstheden på. Gode eksempler på guerrilla marketing inkluderer flash mobs, gadekunst, uddeling af gratis prøver med et twist, virale videoer eller placering af produkter på uventede steder.

Typer af kreative marketingkampagner

Prøv at tænke nøje over, hvilke typer kreative marketingkampagner du kan bruge. For eksempel:

  • Sociale medier udfordring
  • Konkurrence
  • Afstemninger
  • Brugergenereret indhold
  • Produktanmeldelse & unboxing
  • Kunde feedback undersøgelse
  • Fotokonkurrence
  • Hashtag kampagne
  • Influencer takeover
  • Pop-up event
  • Loyalitetskampagne

Hvad virker bedst for din virksomhed? På den ene side afhænger det af din målgruppe, men det er også et spørgsmål om at teste. Prøv forskellige typer kampagner og se, hvordan det resonerer med målgruppen.

Med hjælp af disse marketingtips vil du have masser af ideer til at komme i gang med en kreativ marketingkampagne. Har du brug for hjælp til at vælge de rigtige reklameprodukter til at støtte kampagnen? Kontakt IGO Profil. Takket være mere end 75 års erfaring ved vi, hvilke produkter du kan bruge til at skabe en effekt.

Bliv også inspireret af følgende artikler:

By | 2024-09-17T13:27:15+02:00 3 juli 2024|