Vi beskæftiger os med reklameprodukter hver dag, vi fokuserer ikke blot på deres fremtid, men også om deres fortid. Vi ser nærmere på, hvordan produkterne har udviklet sig, især i Europa, og hvad der definerer dem i dag. Tag med på vores lille rejse gennem tiden:
Hvad var det første reklameprodukt? Men spørgsmålet her er, hvordan vi definerer et reklame produkt. Vi udelukker “prøver”, selvom de ofte betragtes som de første salgsfremmende produkter. Ligesom bagerier eller ostediske lejlighedsvis tilbyder gratis smagsprøver i dag, uddelte rejsende købmænd i middelalderen ofte små smagsprøver til deres kunder. Vi foretrækker dog at definere reklameprodukter som varer, der reklamerer for et produkt eller en virksomhed gennem et andet medie end selve produktet – uanset om det er gaver, reklame gaver eller mærkevarer. Vi fokuserer naturligvis på trykte reklameprodukter.
Det første reklameprodukt i verden
Efter denne forklaring kommer vi til det første registrerede reklameprodukt i verden. Det stammer faktisk fra USA og blev brugt under præsidentvalget i 1789. Ingen ringere end “nationens fader”, George Washington, uddelte reklameknapper til det første amerikanske præsidentvalg nogensinde. Disse knapper var prydet med bånd og havde Washingtons portræt- og/eller kampagneslogan. Et vigtigt øjeblik i historien – ikke kun for reklameprodukter.
Fra dette tidspunkt blev der lejlighedsvis brugt reklameprodukter, især i USA. Det virkelige boom begyndte dog først i slutningen af det 19. århundrede. En af pionererne på den tid var Jasper Meek, en trykker fra Ohio. I 1886 producerede han skoletasker til en skoforhandler, hvilket markerede begyndelsen på den moderne reklameproduktindustri.
Reklameprodukter i Europa
Boomet i disse produkter i Europa begyndte først i begyndelsen af det 20. århundrede. Mens de første forhandlere aallerede havde etableret sig i større byer omkring 1900, tog det indtil 1950’erne og 1960’erne, før reklameprodukter blev meget populære, og reklamebranchen tog fart. Selv dengang var kuglepenne, nøgleringe og tændstikker eller lightere blandt de mest populære reklamegaver i Europa, og de betragtes som de første massedistribuerede reklameartikler.

Et kort kig på IGO’s historie
Man kan sige, at vi var lidt forud for vores tid. Vores grundlægger, Martien Jonkers, etablerede en virksomhed i Holland i slutningen af 1940’erne, der specialiserede sig i at sælge kuglepenne og hurtigt udvidede til at tilbyde andre kontorartikler, der kunne tilpasses. Forretningen var så succesfuld, at han – i takt med tiden – omdøbte virksomheden til IGO i 1961. IGO står for den hollandske betegnelse Internationale Geschenken Organisatie (oversat: International Gifts Organisation). I løbet af årtierne har vi ændret vores navn en smule, og digitaliseringen har gjort tingene hurtigere og mere effektive, men vores kerneydelse er den samme: Vi trykker reklameprodukter til virksomheder og organisationer af enhver art.
Bedst sælgende reklameprodukter
Mens de mest populære reklameprodukter har ændret sig over tid – for eksempel er askebægre ikke længere efterspurgte, da rygeraten falder, og varer som webcam-covers eller USB-kabler ikke eksisterede tidligere – er nogle produkter forblevet tidløse. Kuglepenne, såvel som tasker og poser, er fortsat blandt de mest populære valg.
Ud over den betydelige indvirkning af teknologiske fremskridt, som har skabt nye behov og muligheder, har branchen også skiftet mod bæredygtighed i flere år nu. Hvis du vil lære mere om de seneste trends inden for reklameprodukter, skal du sørge for at tjekke vores blog.
Som du kan se, har salgsfremmende produkter eksisteret i århundreder, men giveaways og salgsfremmende gaver er langt fra forældede. De har en lang historie, og så længe folk nyder at give og modtage gaver, vil de aldrig forsvinde. Har du allerede din næste reklamevare klar? Hvis ikke, er du velkommen til at gennemse vores udvalg!