Corporate Social Responsibility (CSR), som vi på dansk oftest kalder social ansvarlighed, er blevet mere og mere vigtigt i erhvervslivet, og sektoren for reklamevarer er ingen undtagelse. Folk forventer, at både store og små virksomheder vil træffe deres beslutninger med hensyn til økonomi, miljø og samfund. Virksomheder kan dog ikke blive socialt ansvarlige fra den ene dag til den anden: Det kræver engagement og initiativ af både ledelse og medarbejdere.
CSR er et meget bredt begreb, som beslutningstagere kan definere og finde deres måde at arbejde med. Nedenfor finder du tips til, hvad du skal have med i dit CSR-arbejde, og hvordan vi hos IGO Profil arbejder med CSR.
Miljøansvar
Når du driver en virksomhed, er det vigtigt altid at tage hensyn til miljøet. Folk bliver mere og mere bevidste om deres adfærd over for planeten, og derfor er det vigtigt at være miljøvenlig, når de producerer og sælger produkter eller tjenester. Det gælder både investeringer, produktioner, transport, affaldshåndtering på kontoret og så videre.
Vi hos IGO Profil forsøger at gøre så meget, som vi kan, for at have det mindste klimaaftryk som muligt, herunder at finde nye bæredygtige trykteknikker, have CO2-neutrale leveringer og have tilgængelige genbrugsstationer på vores kontorer. For at læse mere om, hvordan IGO Profil arbejder med CRS, besøg vores hjemmeside.
Etisk ansvar
CSR omfatter også etiske manerer og politikker. Enhver organisation bør have en adfærdskodeks, der bør underskrives af alle medarbejdere for at reducere chikane, racisme eller dårlige arbejdsmiljøer, som viser inklusion af alle kulturer, aldre, seksuel orientering osv. Hver virksomhed skal sætte deres egne standarder og kommunikere transparent til sørge for, at alle føler sig velkomne og inkluderet på deres arbejdsplads.
Vi har alle en rimelighed i at være mere inkluderende og forståelse for folks baggrund og identitet. Alle fortjener at føle sig trygge og lige behandlet som kollegaer.
Filantropisk ansvar
Derudover er udfordringerne at vide, hvordan man giver tilbage og tager ansvar for samfundet. En måde at gøre det på er at arbejde med non-profit organisationer eller velgørende organisationer, med deres fokus på at gøre verden til et bedre sted. For at efterlade det mindst mulige klimaaftryk er det også meget vigtigt at vurdere, hvordan og hvornår en virksomheds ressourcer skal bruges. Hvilket betyder, hvilke langsigtede virkninger vil det have på planeten? Er disse ressourcer i overensstemmelse med vores politikker og moral? Hvordan påvirker vi mennesker til at blive mere miljøvenlige ved at vise brugen af én ressource?
IGO tager del i vores filantropiske ansvar som medlem af Plato Group Foundation. Fonden gennemfører forskellige initiativer, der har til formål at styrke dets samfundsmæssige bidrag. Disse bestræbelser involverer et tæt samarbejde med virksomheden Senzer for at hjælpe og inkorporere personer, der står over for hindringer for beskæftigelse, hvilket gør dem i stand til at finde meningsfulde og tilfredsstillende roller. Derudover har Plato Group Foundation generøst bidraget med over 18 millioner euro til at støtte mere end 30 forskellige velgørende organisationer.
Økonomisk ansvar
Økonomisk ansvar forbinder alle ovennævnte ansvarsområder, da det er meget vigtigt, at organisationer investerer i at blive mere miljøvenlige og ser mod langsigtede visioner og mål. Invester i R&D, programmer eller lignende for at være den bedste virksomhed, det kan være. Prioriter for eksempel at investere i at finde nye måder at producere bæredygtigt på og tilbyde mere miljøvenlige produkter. Fordelen ved at tage økonomisk ansvar, du kan opbygge bedre kundeloyalitet og omdømme blandt investorer, partnere og interessenter. Det er også en måde at håndtere risiko på, idet den er mindre sårbar over for finansielle kriser eller andre miljøkatastrofer.
Hvordan arbejder IGO Profil med CSR
IGO Profil arbejder sammen med forskellige partnere for at sikre, at vi gør det bedste, vi kan, for at give tilbage til planeten og ikke kun fokusere på økonomiske mål.
IMPACT-kollektionen er en kollektion med en række produkter, der er produceret af genanvendt PET, genanvendelige materialer som glas, rustfrit stål og meget mere. Derudover donerer vi for hvert produkt, der sælges, 2 % af vores omsætning til www.water.org, som er en non-profit organisation, der arbejder med at sikre sikkert og tilgængeligt vand for verden.
En anden af vores partner er One Tree Planted som hjælper os med at give tilbage til planeten. For hver ordre, der afgives på vores hjemmeside, planter vi et træ. Vi donerer træer over hele verden. Jo større ordren er, jo flere træer vil der blive plantet. Hvor fantastisk er det? Måske vil du hjælpe med at plante træer på den anden side af jorden!
Arbejder med CSR og indflydelse på industrier, men også medarbejdere, bør målene være langsigtede. Mange kortsigtede tiltag vil i sidste ende ikke være lige så holdbare som andre og ikke vise gode investeringsafkast.
Hvad skal du tænke på, når du køber reklame produkter
Vigtigt at huske på, når du køber reklame gaver, er at huske at bestille produkter, der stemmer overens med din virksomheds politik. Dette er også en måde at motivere og opmuntre dine kunder, medarbejdere og andre relationer til at blive mere bevidste om deres klimaaftryk og adfærd, der påvirker miljøet. Besøg venligst vores hjemmeside for at se vores bæredygtige udvalg af salgsfremmende produkter.