Bæredygtighed er fortsat et vigtigt emne, og et stigende antal virksomheder ser på mulighederne for at blive miljøvenlige og tage en miljøsikker tilgang. Vi har tidligere skrevet en artikel om de skridt, du kan tage for at blive en bæredygtig virksomhed. Inden for markedsføring er det relevant at søge muligheder for at bidrage til en bedre verden og formidle, at man som virksomhed værdsætter miljøet. Hvordan opretter du en vellykket bæredygtig kampagne, og hvad skal du tage i betragtning? Hvad er mulighederne for, at bæredygtige reklameartikler kan støtte kampagnen? Læs videre for at lære mere om dette.
Brainstorm med dit team
Det første skridt i at oprette en bæredygtig kampagne er at fremsætte ideer, og den mest effektive måde at foreslå en idé på er at organisere en simpel brainstorm! Rådfør dig i din virksomhed, organiser et møde, og saml, skriv ned og diskuter ideer. Start fra ordet “bæredygtighed”, og lad det inspirere dig, mens alle deler fortolkninger, ideer og synspunkter. Alle ideer er gyldige og vil naturligvis blive indsamlet og filtreret senere. Der er forskellige værktøjer til at digitalisere en brainstorm, men et simpelt Google Sheet er en god start, det er praktisk at kunne have ideer digitalt til din rådighed. Vælg de bedste forslag og gem resten til senere udvikling.
Diskuter og fremlæg et bæredygtigt budskab
Efter at være blevet enige om tilgangen til den bæredygtige kampagne, er næste skridt at definere et ønsket bæredygtigt budskab. En nyttig ressource er at undersøge de mest søgte søgeord inden for temaet gennem Google Ads Søgeordsplanlægning. Se eksempler på bæredygtige marketingstrategier til inspiration; Det er godt at bruge tal til at forstærke kampagnen. Et eksempel: med denne handling har vi allerede plantet [x] antal træer. Tænk over mulighederne for at styrke kampagnen og budskabet på denne måde.

Vær transperent
En vigtig forudsætning for værdifuld, bæredygtig markedsføring er ærlighed og åbenhed. Lad være med at lade som om, at hele virksomheden er bæredygtig, hvis det ikke er tilfældet. Ofte er det et tilbud eller en specifik aktivitet, man bidrager til miljøet med og ikke hele virksomheden eller alle tilbudte produkter. Så er det vigtigt at fokusere og afklare dette aspekt. Frem for alt skal du ikke komme med påstande, der ikke er sande. Hav et stærkt, klart budskab, som du kan bevise. Hvis dette ikke er tilfældet, kan du blive anklaget for ‘greenwashing’.
Vær tydelig
Men hvordan beviser og kommunikerer man miljøvenlige produkter eller tjenester? For eksempel er der nu bæredygtige kvalitetsmærker, der sikrer anerkendelse og støtte til bæredygtig forretningsdrift. Efterlad et sådant kvalitetsmærke på din hjemmeside og SoMe for at styrke din bæredygtige markedsføring. Disse kunne være fra neutrale tredjeparter, såsom certificerede stempler for ægte genbrugsstofmaterialer og reduktion af vandforbrug. Der er også globale standarder for tekstiler, der sikrer, at et produkt er certificeret økologisk, hvis det har mindst 70 % økologisk producerede naturlige fibre.
Du kan selvfølgelig også bruge dine egne stempler til nemt at segmentere, hvad der er i dit bæredygtige sortiment, husk blot at forklare, hvad du mener med bæredygtigt! Vær opmærksom på, at lande og derfor de markeder, din virksomhed opererer i, kan have forskellige lovgivningsmæssige tilgange til, hvad der anses for at være ‘miljøvenligt’ og kommunikationen heraf.
Skab din egen bæredygtige dag
Hvert år er der flere bæredygtige dage og begivenheder på en kampagnekalender; ‘World Cleanup Day’, den største årlige oprydningskampagne i verden, ‘Sustainability Day’, en dag med forskellige bæredygtige aktiviteter eller ‘Earth Day’, hvor mere end en milliard mennesker deltager i aktiviteter som at plante træer for at beskytte planeten fra ting som skovrydning. Som virksomhed kan du reagere på dette og deltage, men bæredygtig markedsføring kan også ske ved selv at arrangere en årlig bæredygtig dag.
Involver en god sag
Se efter muligheder for at samarbejde med en god sag. Doner for eksempel en vis mængde af provenuet eller pr. produkt til et bæredygtigt projekt og kommuniker dette gennem dine marketingkanaler. Under navnet ‘IGO GREEN‘ donerer vi hos IGO Profil en procentdel af hver ordre til One Tree Planted til plantning af nye træer. Jo større ordren er, jo flere træer vil der blive plantet. Over 100.000 nye træer er allerede plantet på denne måde, og antallet bliver ved med at vokse!

Brug de rigtige kanaler
Når du klart har defineret en bæredygtig strategi, tilgang og plan, er det vigtigt at tænke grundigt over at sprede dette budskab gennem de rigtige kanaler. Det er vigtigt at vide, hvor din målgruppe befinder sig. Det kan du for eksempel forstå ved at interviewe målgruppen og på den baggrund udarbejde såkaldte ‘buyer personas’, som repræsenterer virksomhedens forskellige typer kunder. Hvis de foretrukne kommunikationskanaler allerede er faste, er det simpelt. Ellers bliver du nødt til at spørge dine kunder. Tænk ikke kun på online, men også på offline salgsfremmende ressourcer. For eksempel er der bæredygtige reklameartikler, der er lavet af miljøvenlige materialer. For mere information, læs artiklen om bæredygtige materialer.
Involver medarbejdere i den bæredygtige kampagne
Når du lancerer en bæredygtig kampagne, er det vigtigt ikke kun at udbrede denne kampagne til omverdenen, men også at involvere medarbejderne internt i denne kampagne. På den måde sikrer du, at de også forstår budskabet og måske giver det videre til andre. Kommuniker det for eksempel via det interne nyhedsbrev eller hæng plakater op. Eller del sjove, bæredygtige reklamegenstande ud med budskabet på, såsom en bambusnotesbog eller en rPET vandflaske. En fin måde at gøre ekstra opmærksom på kampagnen.
Giv bæredygtige reklamegaver
At give bæredygtige reklamegaver falder også ind under bæredygtig markedsføring. Vi kender selvfølgelig alle sammen den årlige julegave, påskegave eller goodie bags til nye medarbejdere. Der er masser af gaveideer, der er gode for miljøet, og som spreder din miljøvenlige vision. Overrask dine kunder eller forretningsforbindelser til enhver tid med en bæredygtig salgsfremmende gave. For eksempel lige inden sommerferie eller ved lanceringen af kampagnen. Oplev udvalget af bæredygtige forretningsgaver, og vælg dit yndlingsprodukt.
Udforsk mere bæredygtige trin
Der er mange flere bæredygtige skridt, du kan tage for at bidrage til en bedre planet. Overvej reduktionen af plastik i virksomheden. Du kan gøre dette ved at bruge genanvendelige kopper og genanvendelige poser, eller erstatte kontorartiklerne med mere bæredygtige versioner, såsom genbrugte kuglepenne eller notesbøger. Læs mere om dette i artiklen om bæredygtige produkter.
Der er masser af muligheder for en bæredygtig kampagne, men det er et meget vigtigt emne, som kræver fokus og sans for detaljer, samt en masse research. Bæredygtig markedsføring kan være kontraproduktivt med greenwashing udelukkende for at sælge mere, hvilket ikke er den ønskede effekt. Når man henvender sig på den rigtige måde, ærligt og sandfærdigt, er effekten positiv, inspirerende og en stor hjælp for planeten og miljøet!