Hvordan sikrer du, at kunder ikke blot køber et produkt eller tjeneste, men også vender tilbage som kunde i din virksomhed? Ved at tilbyde god service! Hvis du går den ekstra mil, er der en god chance for, at din kunde husker dette til deres næste køb. At yde fremragende kundeservice adskiller dig fra dine konkurrenter. Med dette kan du virkelig gøre en forskel. Der er flere smarte måder, hvorpå du kan yde ekstra god kundeservice. I denne artikel giver vi nogle ideer til dette.
1. Lær din kunde at kende
Det første skridt til god kundeservice er at lære din kunde at kende. Hvad har dine kunder brug for? Hvilke måder foretrækker de at komme i kontakt på? Hvad er de ofte stillede spørgsmål vedrørende dine produkter eller tjenester? Det kan du finde ud af ved at spørge en række (potentielle) kunder og lave en profil af den ideelle kunde, såkaldte ‘buyer personas’. Denne profil danner grundlag for dine marketing- og kommunikationsaktiviteter og dermed også for den måde, du vil organisere din kundeservice på.
2. Sørg for god modtagelse
Når det kommer til god service, handler det ikke kun om god service bagefter eller eftersalg, men det starter med en god modtagelse. Har du en butik eller en kontorbygning, hvor du har (potentielle) kunder på besøg? Så sørg for, at han eller hun bliver budt varmt velkommen. Tilbyd dem en kop kaffe eller te i et trykt krus med dit logo på, og stil en skål slik ved disken. På denne måde vil dit brand straks blive husket, og det er de små ting, der betyder noget.
3. Tilbyd ekstra service
Der er også smarte måder at yde ekstra service. Placer for eksempel paraplyer ved udgangen til regnfulde dage. Og med dit logo på paraplyen giver du straks ekstra promovering på en smart måde i regnvejr. Del flasker med vand ud og giv lækker, trykt chokolade efter første aftale. For hvem elsker ikke chokolade? På denne måde efterlader du et godt førstehåndsindtryk.
4. Vær let tilgængelig
Hvis du kender dine kunder godt, ved du også, hvordan de foretrækker at kontakte dig. Dette kan være via chat, mail og/eller telefon. Sørg for, at du er let tilgængelig og reagerer hurtigt. Det ville selvfølgelig være ideelt, hvis du var til rådighed 24/7, men det er ikke altid muligt. Men sørg for, at du kommunikerer tydeligt, hvornår du kan nås, og hvad responstiden er, når dine kunder kontakter dig via e-mail eller chat.
5. Hav sjove trykte giveaways
Alle kan lide at modtage noget, og det er derfor, giveaways fungerer så godt. Giv noget væk efter køb af et produkt, efter et besøg i butikken, sidst på året eller bare fordi du er glad for kunden. Få giveaways trykt med dit logo og/eller et budskab, og det er øjeblikkeligt et effektivt marketingværktøj. Se for eksempel udvalget af trykte giveaways og lækkerier fra IGO Profil og vælg et lækkert produkt at give væk. Der er masser af valg!
6. Gør det personligt
Lær kunder personligt at kende. Overvej at gemme navne og samtaleemner, som du kan henvise til (i overensstemmelse med de gældende regler for beskyttelse af personlige oplysninger). Du tænker måske: Det kan jeg ikke gøre for hver kunde. Men der er også smarte måder at gøre det på. Optag for eksempel samtalerne ved hjælp af et CRM og brug oplysningerne til virkelig at hjælpe din kunde. For en personlig tilgang kan du også overveje at sende et personligt kort og adressere kunden personligt i en e-mail i stedet for at sende en generel e-mail.
7. Overrask dem på uventede øjeblikke
Selvfølgelig er kunder og pårørende glade, når de modtager en gave sidst på året, men hvorfor ikke overraske dem flere gange? Tænk for eksempel en fin gave til sommerferiens start, til påske eller jul. Eller vælg et virkelig uventet øjeblik, hvor ingen forventer det. Så vil du skille dig ud og blive husket!
8. Erkend fejl
Det kan altid ske, at du laver en fejl. Men så tag ansvar for det. Hvis du ikke gør noget ved det, kan det være meget skadeligt for dit omdømme. Men du kan også løse det over forventning og gøre noget ekstra. På denne måde vender du dine fejl til noget positivt, og det vil kunden sætte pris på. Giv for eksempel noget væk eller lad kunden nyde godt af en betydelig rabat på deres næste ordre. Det betyder, at der er større chance for, at kunden bliver ved.
9. Spørg om din kunde er tilfreds
For god kundeservice er det vigtigt at spørge, om kunden er tilfreds. Ikke alle vil give dig besked, hvis noget ikke går som det skal. Ved at holde kontakten med kunden finder du ud af, hvor eventuelle flaskehalse er, og du kan reagere på dem og dermed yde ekstra service i tide. Dette kan blot gøres ved at ringe til kunden eller sende et digitalt spørgeskema.
10. Overvej også eftersalgsservice
Mange virksomheder begår den fejl at afbryde servicen, når produktet eller servicen er blevet solgt eller leveret. Men tænk nøje over servicen efter købet eller eftersalget. Spørg om alt gik godt, og om der er nogen usikkerheder. Dette vil få kunden til at føle sig ekstra værdsat og kan være mere tilbøjelige til at foretage et næste køb.
Ved hjælp af tipsene ovenfor kan du begynde at forbedre din kundeservice på en smart måde. Vil du bruge reklameproduktr som en del af servicen? Så hjælper IGO Profil dig gerne. Se tilbuddet eller kontakt os, så hjælper vi gerne!