At give reklameartikler er en af de ældste og mest effektive måder at vise taknemmelighed på overfor dine kunder, partnere og medarbejdere og endda dine ledere.

Men der er mange ting, der bør overvejes med hensyn til denne ædle tradition.

Hvem er modtageren?
Er det passende?
Hvad er merværdien?

Her er nogle tips som du kan overveje, før du giver firmagaver!

Sørg for det er passende

Gaven bør være relevant for modtageren og passe til anledningen. Eksempelvis gives der mange reklameartikler væk i juletiden, men måske ikke alle modtagere drikker alkohol eller tåler nødder. Så for at undgå kontroverser bør du ikke være alt for specifik.

Timing er nøglen

Undgå desuden at sende gaver på upassende tidspunkter. For eksempel bør du ikke sende en gave til en kunde eller leverandør, når du arbejder på at lukke en aftale.
Gaven bør være et udtryk for taknemmelighed, ikke et incitament til at påvirke beslutninger!

Gør det personligt

Hvem er modtageren af gaven?
Er det en kvinde eller en mand?
Er det unge, voksne eller ældre mennesker?
Hvad er deres hobbyer?

Reklameartikler bør være så personlige (og personaliserede) som muligt.
Traditionelle gaver kan give det indtryk, at du er lidt ligeglad.
Tag dig ekstra tid til at tænke over det!

Sæt dig selv i andres sted

Denne øvelse kan hjælpe dig med at vælge dine reklamegaver bedre. Før du sender en gave, så spørg dig selv: hvordan ville jeg føle, hvis jeg modtog dette her? Giv altid brugbare ting! Ellers risikerer du at skabe den modsatte reaktion, end den du ønsker.

Giv noget du vil blive husket for (på en god måde), og ikke glemt for!

Vær opmærksom på indpakningen

Som navnet siger, er en reklamegave en gave. Derfor er præsentationen næsten ligeså vigtig som selve gaven. Benyt anledningen til at pakke gaven ind i gavepapir med logo eller gavebånd med påtrykt firmalogo.

Vær ikke alt for påtrængende (det er ikke et salgsfremmende produkt), men samtidigt bør du heller ikke gå glip af en god mulighed for at gøre reklame for din virksomhed!

Lad være med at overdrive

Giv ikke alt for dyre reklameartikler. Brug din sunde fornuft: Det er en gave, ikke bestikkelse!

Du risikerer, at modtageren føler sig ubehageligt til mode, hvis de ikke har købt noget til dig,eller endda føler sig presset til at købe noget dyrt til dig som kompensation. Derudover har mange lande og organisationer en øvre grænse for hvad reklameartikler må koste.

Sørg for, at du kender landets regler med hensyn til gaver, før du bruger hele dit budget. I foråret 2016 måtte en tysk lærer betale en bøde på 4.000€ for at have taget imod en dyr gave -en skulptur til en værdi af ca. 200€ fra en af hendes studerende.

Når alt kommer til alt, handler det ikke om penge: en personlig og vedkommende gave gør et bedre og mere vedvarende indtryk på modtageren end en dyr gave!

BONUS: Giv ikke kontanter

Gør det… ikke.
PS: Kunne du godt bruge nogle ekstra ideer til unikke firmagaver, så tjek vores top 10 her!