fremtiden_firmagaverFinanskrisen har i stilhed forladt os og dermed givet virksomhederne et lille pusterum.  Endnu engang er det blevet muligt at investere i langsigtede relationer og en vigtig del i dette er reklameartikler. Før i tiden var reklameartikler, et stærkt markedsføringsværktøj for virksomheder, som ville øge kendskabsgraden og opbygge identitet og image, og dette vil de fortsætte med at være i 2011 og fremadrettet.

Er USB-nøgler den bedste form for reklamegave?

Dem som tror, at firmagaver og reklameartikler er passé, er forkert på den. Firmagaver er fortsat højaktuelle og beviset herpå er den stigende interesse i USB-nøgler. USB-nøgler med firmalogo, USB-nøgler som indeholder en firmapræsentation, etc. Hver gang nogen anvender USB-nøgler, som du gav dem som firmagave, vil de blive mindet om din virksomhed eller varemærke. Derfor øger firmagaver ikke bare kendskabsgraden omkring dit brand, de kan også sørge for at dit brand er ”top of mind” hos dine (fremtidige) kunder.

Desuden, specialdesignede USB-nøgler bliver mere populære. Et godt eksempel på dette er USB-nøgler formet som kreditkort. Disse USB-nøgler tilbyder fremragende muligheder for reklame, da deres store overflade kan eksponeres. Denne form for USB-nøgler styrker kendskabsgraden og sikre at du øger din TOMA.

I lang tid har USB-nøgler måtte kæmpe mod en ulempe: deres begrænsede lagringskapacitet. Imidlertid er dette også noget der er ved at ændre sig. Alle USB-nøgler med  en lagringskapacitet på under 1 GB er blevet økonomisk uattraktive og en masse af de nøgler der er i distribution i dag, har en kapacitet på mindst 1 GB, i stedet for de mere begrænsede nøgler med 128 KB, 256 KB eller 512 KB lagringskapacitet.

Øgede budgetter for reklameartikler

Som tidligere nævnt er finanskrisen så godt som forbi, hvilket betyder at budgetterne for firmagaver kommer til at stige betydeligt. Du var vant til at blive overrasket når du modtog en firmagave og siden budgetterne var (mere) begrænsede dengang, var disse firmagaver som ofte artikler såsom kuglepenne, farveblyanter, knapper og andre artikler af lav værdi. Stigende budgetter betyder også stigende kreativitet. Når det kommer til firmagaver, skal virksomhederne altid komme op med noget originalt. Folk er ikke længere tilfredse med bare en kuglepen eller et sæt af farveblyanter; firmagaver skal altid skabe en merværdi for slutbrugeren.

I tillæg findes der en stigende interesse i økologiske reklameartikler. Folks generelle attitude gør at virksomheder er begyndt at tilbyde mere miljøvenlige firmagaver. Afslutningsvis er der et stigende antal af forskellige reklameartikler. Som et resultat heraf er der et større udbud af firmagaver og konkurrencen mellem de forskellige virksomheder som udbyder firmagaver er stigende.

En anden grund til den stigende konkurrence er søgemaskiner. Flere og flere mennesker anvender søgemaskiner til at søge på internettet og smarte virksomheder investere penge heri. Jo højere du rangere i søgeresultaterne, jo større chance er der for at internetbrugerne klikker sig ind på din virksomheds søgeresultater eller reklamer. Firmagaver bliver ikke bare mere digitale af natur, men forretning som helhed bliver mere digital. Det er grunden til, at mange virksomheder som tilbyder firmagaver er repræsenteret på internet via en hjemmeside eller en webshop.