Firmagaver_marketingmixFirmagaver og reklameartikler er blevet en uundværlig del, når det gælder den moderne markedsføring. Mennesker placerer firmagaver højt, hvilket medfører et antal fordele for de firmaer som benytter sig af dem. De øger konsumenternes genkendelse og opmærksomhed på varemærker og logoer, og såfremt firmagaverne eller reklameartiklerne er af værdi, forstærker de firmaets image. Desuden, når det gælder firmarelationer, kan firmagaver forstærke eller bryde en relation.

Firmagaver i den moderne markedsføring

Firmagaver og reklameartikler ses som et ”below-the-line” markedsværktøj inden for markedsføringen. Fakta er, at man hurtigt kan påvirke købsbeslutningen og trække opmærksomhed til dit varemærke. Derfor er det ikke overraskende, at mange firmaer benytter firmagaver som en værdifuld del af sin markedsføring.

Guruer inden for markedsføring har i årevis pointeret for markedsførere, at arbejde med det såkaldte ”personligt tilpassede markedsføring”. Dette indebærer, at markedsførere bør stræbe efter et så tydeligt fokus som muligt for at generere maximal effekt. Dette kan ses i et antal markedsføringskampagner, som for eksempel Mini-kampagnen for nogle år siden, som anvendte RFID koden i førerens nøglering for at sende en personlig meddelelse hver gang de passerede under en speciel anslagstavle. For at kunne generere størst muligt indtryk, er den bedste måde at ramme menneskerne i din målgruppe individuelt. Dette er den store fordel med firmagaver og reklameartikler.

Firmagaver har en stor merværdi!

Endnu en årsag til at bruge firmagaver i din markedsføring er livslængden. Hvis du giver dine kunder et reklameur eller kalender, kan de hænge det op på kontoret, hvor de kan se på det hver dag. Hvis der er forsynet med dit logo, adresse, webadresse etc., er der en stor chance for, at dit firma kommer til at være det første kunderne tænker på (TOMA).

Sammenlign dette med de bedste reklameindslag på TV: disse reklameindslag sendes på TV i 2 til 4 uger, og hvis annoncørerne er heldige, bliver reklamerne også fanget viralt og sent rundt på internettet. Dette medfører, at livslængden på reklameindslaget øges, men livslængden kommer stadig ikke i nærheden af den som firmagaver har. Naturligvis kommer reklameindslaget ud til flere, men da TV er et flygtigt medie, er genkendelsesværdien meget lavere.

Som tillæg findes der et stærkt prisargument til fordel for firmagaver. Prisen for firmagaver er lavere end for de fleste andre markedsføringskanaler, så som TV-reklamer, radioreklamer og tildels omkostningen ved at vedligeholde en hjemmeside. Til sidst i relation til klienter og/eller firmarelationer, kan du give reklameartikler og firmagaver til dine ansatte. Dette styrker båndet mellem dig og dine ansatte, og som du ved er dine ansatte ambassadører for dit firma. De har den direkte kontakt med omverdenen og kan forbedre firmaets image.

Firmagaver kan bidrage til at opbygge langvarige relationer, uanset hvem dit firma handler med. Af denne grund alene bør de indgå i ethvert firmas markedsføring.