Brug for hjælp? Vi er tilgængelige på|salg@igoprofil.dk

Vores 10 bedste tips til deltagelse på messer | IGO Profil

10 gyldne tips til deltagelse på messer

Beslutningen er taget: du skal udstille på messe (juhuu!). Messer er utroligt nyttige marketingevents. Hvis det gøres godt, kan du score store kontrakter, finde nye kunder og distributører, samt styrke relationerne med eksisterende partnere og leverandører. Messer er også rigtig gode platforme til at fremvise nye produkter, holde øje med dine konkurrenter og udvide dit netværk. Du kan endda rekruttere nye medarbejdere!

Men at deltage på en messe kræver (megen!) forberedelse og det kan nogle gange være overvældende. Men bare rolig! Vi giver dig 10 tips til succesfuld deltagelse på messer. Følg blot disse enkle trin, så kommer du godt fra start!

1. Udpeg en leder af standen

Når du organiserer din virksomheds deltagelse på messer, er der mange elementer, der skal tages højde for: design af stand, reklameartikler og giveaways, deltagende personale, cateringservice, markedsføring etc. 

Udnævnelse af en leder af standen sikrer, at der altid er en ansvarlig person at henvende sig til i tilfælde af spørgsmål eller forespørgsler. Denne person er også bindeleddet mellem dit firma og arrangørerne af messen. Lederen af standen laver en tidsplan med deadlines, der skal overholdes, garanterer at det hele sker til tiden og holder ledelsen opdateret.

Enkelt sagt: Lederen hjælper dig med at organisere din deltagelse og undgår kaos ved at involvere flere personer og afdelinger.

2. Start i god tid

Organisering af deltagelse på en messe kræver forberedelse … og tid! Overhold de deadlines som lederen af standen og arrangørerne har fastsat. Visse services og tilbehør, eksempelvis strøm, skal reserveres flere uger (eller måneder!) i forvejen.

Forhastet deltagelse kan medføre ubehagelige overraskelser. Vareprøver og reklamematerialer, der ikke ankommer til tiden, en dårlig standplacering, utilstrækkeligt personale til at betjene standen osv. Planlæg det hele i god tid og undgå uforudsete problemer i sidste øjeblik!

3. Opsæt klare KPI’er (og hvordan de måles!)

Hvad forventer du at opnå ved at deltage på en messe? Som nævnt før er messer rigtig nyttige marketingredskaber til forskellige formål. Sørg for at have et benchmark du kan evaluere efter messen. Det kan være alt fra nye kundeemner til indgåelse af aftaler, introduktion af et nyt produkt eller øge kendskabet til din virksomhed.

Når du har defineret dine KPI’er, er det vigtigt at anvende de rette værktøjer til at måle effekten af din deltagelse bagefter: antal uddelte visitkort og giveaways eller antal udfyldte kontaktformularer. Opret et regneark med alle dine mål og opdatér dokumentet sidst på hver messedag.

4. Forbered et unikt 60 sekunders pitch

Det er almindeligt med tusindvis af besøgende på en messe. Sandsynligvis vil flere hunderede af dem komme forbi din stand, din nabostand og standen ved siden af den osv.

Messedage kan være lange og udmattende og ikke kun for de udstillende firmaer men også for de besøgende. Hvis de ikke kender dig og du ønsker deres fulde opmærksomhed, er du nødt til hurtigt at kunne sælge dem dit produkt, din service eller dit tilbud.

Forbered et unikt 60 sekunders pitch og træn personalet i, hvordan det skal gøres. Hvis du kan overbevise dine gæster med dit tilbud og de indvilliger i at sætte sig ved din stand, er du et skridt nærmere en potentiel ny forretningskontakt.

5. Træning og motivation af personalet på standen

Et unikt pitch er en god start, men det er ikke nok. Du er nødt til at oplære dit personale til rigtig gode sælgere: et entusiastisk, dygtigt stand-personale er afgørende for messens succes.

Du kan have udstillingens bedste produkt, men hvis dine sælgere ikke kan overbevise dine besøgende, vil der ikke blive lukket ret mange aftaler. Et godt kendskab til din virksomhed og det den kan tilbyde, er afgørende for at hive nye aftaler hjem. Herudover er en god og positiv indstilling et must!

Bonus tip! Hvis du udstiller på en international messe, så sørg for at have folk med, der taler det lokale sprog. Er der ingen, der taler sproget flydende, så ansæt tolke til at hjælpe dig under møderne ved standen.

6. Gør noget, der får folk til at stoppe op

Sørg for der sker noget ved din stand: tiltræk opmærksomhed! For eksempel: ansæt en barista, lej en slikautomat, find på et spil, foredrag, demonstrationer, underholdning eller del gratis ting ud. Som inspiration kan du tjekke vores bedst anbefalede giveaways til udstillinger!

Hvis budgettet tillader det, så byg en imponerende stand og byd på mad, drikke og underholdning. Messer er en investering: det er op til dig, hvor meget du vil investere og hvad du forventer til gengæld.

Husk at alt hvad du gør, bør have merværdi og matche dit firmas value proposition!

7. Evaluering

Når udstillingen er færdig, er en grundig evaluering afgørende for at kunne forbedre din næste udstilling. Det vil hjælpe med at beslutte om det er umagen værd, at deltage i fremtiden eller ej.

Vi har tidligere understreget, hvor vigtigt det er at opstille KPI før du deltager. Nu skal de evalueres. Hvor mange nye kontakter fik du skabt? Hvor mange nuværende kunder, partnere og leverandører besøgte din stand? Hvor mange reklameartikler forærede du væk? Fik du lukket tilbud eller salgsaftaler?

Diskutér dine KPI’er, men lyt også til din mavefornemmelse og individuel feedback. Og husk: procentdelen af indgåede kontrakter efter samling af kontaktformularer og visitkort, vil sandsynligvis være mindre end forventet, især hvis der ikke finder nogen yderligere opfølgning sted – hvilket fører os til næste trin…

8. Kommunikation 365 dage om året!

At nå din målgruppe udelukkende på messen er ingen garanti for succes. Messer er gode til at få kontakt, men det er hårdt arbejde bagefter!

Lav en handlingsplan for opfølgning på alle kontakter fra messen. Udarbejd forretningsforslag, planlæg næste møde, inviter dem hen på kontoret eller til at besøge produktionsfaciliteter mv.

Bonus tip! Hvis det var en international messe, er det vigtigt at have indsigt i den lokale erhvervskultur. I nogle lande vil folk måske foretrække at mødes ansigt til ansigt eller en telefonopringning fremfor en e-mail. Du skal ikke blot sende en mail og så læne dig tilbage mens du venter. Det er værd at jagte et svar!

9. Tak alle involverede parter

Vi har sagt det før: Udstillinger kan være lange, udmattende og kræver en masse forberedelse. Mange af dine kollegaer har muligvis måttet arbejde over – og måske endda også i weekenden.
Sørg for at takke dem for deres indsats. En fridag eller en firmafrokost er gode bud på, hvordan du kan vise din påskønnelse. Teambuilding er et godt afledt resultat ved deltagelse på messer!

Benyt lejligheden til at takke dine gæster for at de kom forbi din stand. Før du går til sagen, så fortæl dem, hvor glad du er for de tog sig tid til at komme forbi. Du kan endda overraske dem med en firmagave – de har nok mødt mange andre udstillere på messen, så du er nødt til at skille dig ud fra dine konkurrenter (og firmagaver er en glimrende måde).

Tjek vores blog indlæg Top 10 unikke firmagaver, hvis du har brug for nye ideer.

10. Fortæl non-showers hvad de gik glip af

Sidst men ikke mindst! Del gode billeder og videoer fra din deltagelse på messen via sociale medier og blogs. Lav en email skabelon sammen med en præsentation af dine taler og demonstrationer på messen og send dem til alle i din database – bortset fra dem der rent faktisk besøgte dig på messen selvfølgelig.

Udover at være en god øvelse i markedsføring, kan det også vække interessen hos gamle kunder og partnere. De vil fortryde, de ikke besøgte dig på messen- og se frem til at gøre forretning med dig igen!

By | 2021-03-17T10:16:11+01:00 5 marts 2019|