Brug for hjælp? Vi er tilgængelige på|salg@igoprofil.dk

Tips til en god genåbning

Som butiksejer er det nok svært at vente på, du kan slå dørene op igen. Du ser formentlig forventningsfuldt frem til første åbningsdag, og det samme gør dine kunder, som glæder sig til at besøge din butik igen. Spørgsmålet er så, hvordan du sørger for at få en succesfuld åbningsdag, der bliver et hit for både medarbejdere og kunder. Hos IGO Profil har vi i mange år rådgivet virksomheder omkring deres markedsføringsstrategi, ved brug af reklamegaver og merchandise, og mange af vores kunder er virksomheder inden for hotel- og restaurationsbranchen. Derfor vil vi i denne artikel samle nogle af vores bedste tips, som er et produkt af vores mange års erfaring, og dele dem med dig, så du kan gøre din åbningsdag til en succes og opbygge kundeloyalitet, der vil gavne dig langt ud i fremtiden.

Til butiksejerne: Byd kunderne velkommen på kreativ manér

På trods af nogle butikker allerede har kunnet byde deres kunder tilbage i et godt stykke tid, er det først for nyligt, at genåbningen af samfundet kan mærkes. Vi anbefaler derfor dig, som butiksejer, at have nogle overraskelser klar til dine savnede kunder. Du har formentlig allerede planer om, at køre en form for genåbningskampagne af en art for at få gang i omsætningen igen, hvilket er en rigtig fornuftig ide. Til en sådan genåbningskampagne bør du benytte dig af reklamegaver og merchandise til at yde støtte til din offline-aktivitet i butikken.

Husk på at målet med en sådan kampagne er at omdanne besøgende til kunder. Den bedste måde at gøre dette på, er ved at forære små gaver og andet merchandise væk, ved køb af dine produkter og services. Rent praktisk anbefaler vi, at du evt. pynter op i din butik, ved at dekorere med balloner, guirlander, og måske placere lidt slik ved entreen og kassen, så dine kunder får en positiv oplevelse både på vej ind i butikken, og når de forlader den. Som noget helt ekstra, kan du ydermere forære en lidt mere speciel gave til de første 100 kunder – dette skaber et større incitament hos kunderne, og giver dem en god grund til, hvorfor de skal vælge at handle hos dig. Husk gerne at have både håndsprit og engangsmasker klar til dine kunder kunder, så alle får en sikker shoppetur, imens de besøger dig.

Restaurationsbranchen: Gør brug af udendørsservering

Det seneste års tid har vist os, hvor kreative virksomhedsejere kan være i restaurationsbranchen. Løsninger såsom udbringing af mad og kaffe er ikke en nyhed for os, men det er noget nogle ældre virksomheder, har skulle vænne sig til – og de har bestemt været omstillingsparate. Iblandt de mere kreative initiativer har vi set barer/pubs, som sælger hjemmeleverede pakkeløsninger, hvor du får både spændende drinkssæt samt en invitation til at deltage i en quiz over nettet. Det er et glimrende eksempel på, hvordan man kan omstille sig i en usikker tid og stadig være til stede i sine kunders liv. Denne slags tiltag er i øvrigt stadig en god idé, på trods af genåbningen!

Vi anbefaler naturligvis altid, at du benytter dig af reklamegaver og merchandise, når du skal sætte skub i dine offlinekampagner. Når mange vil begynde at bruge denne slags markedsføringsprodukter, tænker de oftest kun på de mest almene produkter, som kopper og kuglepenne, men vi vil gerne slå et slag for, at man tænker ud af boksen. Overvej derfor gerne at bruge både serveringsfad og vandkarafler i din produktmarkedsføring, hvis du har en restaurant, café eller lignende. Det smarte ved dette er nemlig, at du spiller direkte ind i dine kunders sociale medier-vaner. Restaurantbesøgende tager nemlig typisk billeder af deres mad og drikke, som de lægger op på deres profiler, hvor logoet fra din restaurant eller café nu vil fremtræde, fordi du servererede deres mad og drikke ved brug af dine reklameartikler. På denne måde for at fysisk produkt designet til offline-brug en masse visninger på de sociale medier til en pris, der er langt lavere, end hvad du ville skulle betale i markedsføringskroner til annonceplatforme. Dette er en super vigtig strategi, vi anbefaler på det kraftigste.

Sportsklubber og fitnesscentre

Populariteten af udendørssport har med god grund været stødt stigende i det seneste års tid. I en tid hvor sportsfaciliteter og fitnesscentre har været lukket, har vi alle fået vores daglige motion ved at gå, løbe og cykle, hvilket alle er glimrende måder at holde sig igang på. Men, der er nu noget specielt over holdsport med ens venner og kolleger, som ikke kan erstattes af de førnævnte alternativer. Hvis du ejer en sportsklub, et fitnesscenter eller lignende facilitet, anbefaler vi dig, at du bruger reklameprodukter, som led i din genåbningskampagner. Dette kan være t-shirts, sweatpants, sportstasker, vandflasker, håndklæder osv. Mulighederne er mange, men fælles for alle er, at alle produkterne er noget kunder beholder, og bruger hyppigt både inde og uden for hjemmet.

Tip: Skab en masse opmærksomhed til din virksomheds åbningsdag, ved at organisere et udendørsevent, hvor du uddeler reklamegaver og merchandise, imens kunder prøver dine produkter, eller lærer mere om, hvad du kan tilbyde. Denne slags værdifulde kundekontakt er den perfekte måde, at konvertere forbigående vindueskiggere til loyale kunder.

Skoler: Byd jeres elever velkommen tilbage

Det er snart muligt for studerende i alle aldre at indtage deres faste pladser i klasselokalet. I den forbindelse vil især de yngre elever sætte pris på, at du planlægger nogle aktiviteter for dem og deres klassekammerater, så de hurtigt kan falde tilbage i det gode kammeratskab de kender. Ydermere er vi så langt inde på skoleåret, at elever snart bliver til dimmitender, hvorfor det er tid til at tænke på nogle gaver, der passer til anledningen.

Praktiske tips til at opnå en top-of-mind placering hos dine kunder

Uanset hvilken branche din virksomhed befinder sig i, kan du bruge de 4 tips forneden til at få en succesfuld genåbning.

1. Annoncér din genåbning

Hæng plakater og bannere op i dine butiksvinduer så forbipasserende, bliver gjort opmærksomme på din genåbning. Skriv en kort ‘call-to-action’ på selve banneret, f.eks. “De første 100 kunder får en gratis powerbank” eller lignende. Det vil helt sikkert vække interesse.

2. Vær synlig på sociale medier

Vi behøver ikke forklare, hvorfor det er vigtigt at have en social medie-profil nu om dage – det har du sikkert helt styr på. Til gengæld, kan vi byde på nogle praktiske tips, til hvad for noget indhold du skal dele på dine sider i dagene op til din genåbning. Tag f.eks. tiden til at introducere dine medarbejdere og vis nogle billeder/videoer af jer, der gør klar til åbningen. På denne måde opbygger i en relation til kunderne, der ser med hjemmefra, som giver dem mere lyst til at tage ind og besøge jer, når i slår dørene op.

3. Send nyhedsbreve

Som en tommelfingerregel siger man, at for hver krone du investerer i email marketing, får du omkring 250 kr. tilbage. Dermed har email marketing altså en afkastgrad på 2,500%. Derfor er det helt essentielt, du ikke glemmer at skrive originale nyhedsbreve, med skarpe tilbud og ‘call-to-actions’, før din genåbning. Det vil have en enormt stor positiv effekt på dine salgstal, som bare ikke kan opnås på anden vis.

4. Tilbyd noget “ekstra” til dine kunder

Overvej hvad du kan gøre for at tilbyde dine kunder noget helt specielt og virkelig skille dig ud. Folk har siddet hjemme i lang tid og fået opbygget en opsparing, som de ikke har kunne bruge på noge, men det er de klar til, så snart det er muligt. I den anledning skal du naturligvis give dem en god grund til, hvorfor de skal bruge deres hårdt tjente penge hos lige netop dig. Du kan f.eks. forære dine kunder gavekort til din butik, små reklamegaver ved køb i butikken, eller sende slik og håndskrevne takkebreve med til dem, når de placerer en ordre i din webshop. Alle disse ting har en enorm indflydelse på den positive kundeoplevelse, som du gerne vil skabe, hvorfor det bestemt er din tid værd.

Tip: Begynd allerede nu at varme dine kunder op ved at annoncere en giveaway til dem på dine sociale medie-sider. Anmod at de deler dine opslag med venner og bekendte, så du kan generere en masse trafik.

Dette indlæg har forhåbentligt givet dig en masse håndgribelig tips, du kan drage nytte af, når din butik åbner igen. Hvis du har brug for yderligere hjælp til at forberede, skabe og implementere offline-kampagner, så er vores erfarne medarbejdere klar til at hjælpe dig.

By | 2021-05-05T11:02:29+02:00 28 april 2021|