Det sidste år har været et år med dramatiske ændringer. Hvem kunne nogensinde have forestillet sig dette store skift i starten af 2020? Fra den ene dag til den anden var ‘offline begivenheder’ ikke længere en mulighed. Som svar begyndte mange eventarrangører at lede efter online alternativer. Hvilke muligheder er tilgængelige for at organisere begivenheder? Hvordan kan du holde din målgruppe forbundet til dit brand eller produkt? I denne artikel ser vi på de største event trends for 2021.
Fra offline til online-begivenheder
På grund af kapacitetsbegrænsningerne og forbuddet mod sammenkomster – både store og små – valgte mange fysiske arrangementer et online-alternativ. Virtuelle messer, online åbent hus, festivaler, koncerter og netværksarrangementer blev alle digitale. Der er visse elementer i en begivenhed, der faktisk er ideelt egnet til et onlinemiljø, som endda giver nye muligheder. Det betyder, at du ikke længere er begrænset til et spillesteds maksimale kapacitet. Alle kan ‘besøge’ dit online arrangement fra deres egen stue eller kontor. Desuden har deltagerne mulighed for at give direkte feedback under arrangementet. Trenden fra offline til online events vil fortsætte i fremtiden og giver virksomheder chancen for at bruge fordelene ved online til deres fordel.
Tip: planlægger du at organisere et online arrangement? Overrask dine deltagere før eller efter arrangementet med reklamegaver. Det er en fantastisk måde at give dit online arrangement et personligt præg og samtidig generere ekstra branding!
Hybridbegivenheder: offline og online kombineret
Den næste begivenhedstrend, vi vil dele med dig, er at kombinere fordelene ved et online arrangement med den personlige tilgang fra et live arrangement. Disse begivenheder er blevet betegnet som ‘hybridbegivenheder’. Nogle deltagere kan muligvis ikke deltage i den fysiske begivenhed på grund af sundhedsmæssige eller sikkerhedsmæssige bekymringer eller på grund af rejsebegrænsninger eller begrænset stedkapacitet. Hybridbegivenheder giver, ud over fysisk deltagelse, mulighed for at deltage online. På den måde kan alle stadig være med!
Opstandelsen af mindre begivenheder
Det er i øjeblikket stadig uvist, om vi vil være i stand til at afholde store fysiske arrangementer snart. Dette er også en af grundene til, at begivenheder i mindre format tager fart. I stedet for en stor årlig begivenhed arrangerer du flere mindre begivenheder. Forestil dig et roadshow koncept, der arrangerer små arrangementer over hele landet. Og disse mindre begivenheder kan også foregå helt eller delvist online. Du kan f.eks. arrangere et livestream, så alle, der er interesseret, kan se med.
Tip: se hvordan du kan brande din mindre begivenhed med de rigtige reklameartikler. Giv dine medarbejdere kasketter og skjorter. Og husk kopper og krus med logo, så du undgår plastikkopperne. På den måde sætter du også miljøet først.
Fokus på oplevelserne
Fokus i år er på de gode oplevelser, det vil sige at skabe en fordybende oplevelse og give et produkt eller brand den wow-effekt det mangler. Det hele er bygget op omkring at tilbyde mennesker en reel forbindelse med dit brand. Men fordi det er næsten umuligt for brands at fysisk promovere sig selv ved større events, skal de lede efter andre måder at skabe denne forbindelse til deres målgruppe. Der er flere måder, du kan gøre dette på via forskellige onlinekanaler eller med små lokale brandaktiveringer. Kig f.eks. på foodtrucks, festivaler via livestream og lokale koncerter.
Tip: Prøv at tænke på andre måder, dit publikum kan få forbindelse til dit brand. En idé er at promovere dit brand under en radioudsendelse eller podcast, måske ved at give varer væk med et flot aftryk. Det er en fantastisk måde at introducere folk til dit brand og sikre, at de bliver husket.
Virtuelle teamudflugter: Husk dine medarbejdere
Det er utroligt vigtigt i disse dage at tænke på, hvordan man holder kontakten med sine medarbejdere, og hvordan man motiverer dem. Mange virksomheder har allerede fundet måder at tilpasse sig. Det ser ud til, at holdudflugter og drinks med kolleger foreløbig vil være virtuelle anliggender, og virksomheder bliver mere og mere kreative i deres tilgang i den forbindelse. Her er et par ideer: en virtuel pubquiz, karaoke eller escape-rooms. Men et andet virkelig populært valg er en firmagave, såsom en covid-19 overlevelsespakke, der indeholder funktionelle og sjove produkter, som et krus eller en varm trøje med logo for at takke folk for deres hårde arbejde. Det sikrer også god intern branding.
Giveaway trends
Hvis vi ser på de seneste trends inden for giveaways, er en af de hurtigst voksende trends den inden for personligt beskyttelsesværn, også kaldet PPE (personal protective equipment). Du har f.eks. et stort udvalg af mundbind med logo, eller en håndgel. Men også gadgets til hjemmekontoret, f.eks. en musemåtte eller et krus med logo, er også populære produkter. De personlige gavesæt, som du kan levere til personale og kunder, er de bedste. En virkelig personlig gave, leveret til folks hjem vinder du mest på. Og så er der folks sundhed, som er et vigtigt tema i år for virksomheder, der leder efter gaver. Det er vigtigt for folk ikke at lade deres kost slippe væk fra dem, nu hvor de selv skal sørge for frokost.
Dette er nogle af de vigtigste trends, du kan udnytte som virksomhed.